Professionel erfaring med salg/udlejning af store og små restaurationer

Dec 19, 2016

ButiksKompagniet formidler over 100 restaurationer hvert eneste år. Alt fra små kaffebarer til store restauranter og cateringfaciliteter. Det er en stor beslutning at købe eller leje restaurationslokaler, og vi gør en dyd ud af at rådgive vores kunder, så de ikke ender i én af de mange faldgruber, som der kan være.

”Som mæglere har vi et ansvar, vi skal leve op til. Vi leverer værdifuld rådgivning til alle typer restauratører. Både de store millionforetagender og de små opstartsprojekter, som ikke har råd til en dyr advokat gennem hele processen,” siger Mikkel Sandorff, der er erhvervsformidler i ButiksKompagniet.

En lejeaftale kan være en god løsning for energiske iværksættere, der vil åbne deres første restauration. Desværre ender nogle med en lejeaftale, der er så mangelfuld og usikker, at eventyret er forbi, inden det begyndte.

”I branchen ser vi eksempler på restauratører, der pludselig får en huslejestigning på 30 procent og ikke kan sige lejeaftalen op. Det skyldes som regel uopmærksomhed fra lejeren og mangelfuld rådgivning,” forklarer Mikkel Sandorff og fortsætter:

”Jura er altafgørende. Som lejer eller køber bør du altid få nogen med tilstrækkelig indsigt til at kigge kontrakten grundigt igennem. Det kan spare en ny restauratør for store summer.”

Rådgivning giver værdi

Små caféer, kaffe- og sandwichbarer er eksempler på lokaler, der er lette at omsætte. Lokalerne kan både være interessante for store restaurationskæder og mindre restauratører. ButiksKompagniet formidler hvert år mange restaurationer af denne type.

På Vesterbro har den lille kaffebar ’Kaffe’ netop skiftet ejer efter i seks år at have tilhørt Christian Almvig, der startede sin karriere som restauratør med de 35 kvadratmeter i Istedgade 90. I dag er han involveret i flere andre restaurationer og engagerede derfor ButiksKompagniet som mægler for et kommende salg:

”ButiksKompagniet har hjulpet mig med alt om prissætning, salgsproces og forventningsafstemning. Mikkel Sandorff vejledte mig grundigt i, hvordan jeg skulle kommunikere til personalet, og hvilke episoder, der kan opstå, når en restauration bliver sat til salg,” siger Christian Almvig.

Mange mindre restauratører er tæt knyttet til deres restauranter, og Christian Almvig ser da også gerne, at hans lille kaffebar bliver kørt videre. Der var mange interesserede købere, men det blev butikkens bestyrer, Lasse Lindeborg Johansen, der overtog forretningen:

”ButiksKompagniet er virkelig gode til at besvare praktiske spørgsmål og rådgive os frem til den bedste aftale. Jeg har bestyret ’Kaffe’ i et halvt år, så da den blev sat til salg, valgte jeg at kaste mig ud i det,” siger Lasse Lindeborg Johansen, og Christian Almvig supplerer:

”Det giver ro, at der er professionelle aktører involveret i salget. Jeg kender og stoler på Lasse, men alligevel er det rart med kompetent rådgivning. Jeg kunne have sparet salæret, men pengene har været rigtig godt givet ud.”

Fire gode råd til kommende restauratører:

  • Vær’ meget opmærksom på juridiske faktorer.
  • Tjek dine konkurrenter og vær’ kritisk over for dit eget koncept.
  • Undersøg nye lokaler og evt. inventar meget grundigt, inden du overtager.
  • Forbered dig på, at du kommer til at sove lidt mindre de første par år.


Tags:

Loading Conversation