Køb og leje af butikslokaler styrker webshops

Jan 17, 2017

I starten af dette årti var tendensen helt modsat. Mange butikker afviklede de fysiske butikslokaler og satsede i stedet udelukkende på en internethandel, der år for år øger sin omsætning og andel af markedet. De seneste tre år har vi i ButiksKompagniet set en klar ændring, hvor flere og flere webshops prioriterer en fysisk forretning.

En investering i butikslokaler har mange positive effekter, og et omfattende fysisk salg er langt fra det eneste ønske, som driver netbutikkernes indehavere mod køb eller leje af butikslokaler. Det fortæller Ruben Andersen, der er indehaver af det succesfulde website, LøbeShop.dk, som har åbnet sin første fysiske forretning i hjertet af Aarhus:

”Detailhandlen vender tilbage på basis af nethandlen. Kunderne kan stadig godt lide at mærke på varen. Samtidig giver butikken os synlighed og troværdighed, når kunderne bliver bevidste om, at der er en fysisk forretning bag onlinesalget,” siger Ruben Andersen.

Efterspørgsel på synlige butikslokaler

Både i København og Århus mærker ButiksKompagniet den øgede efterspørgsel fra webshops, der ønsker butikker til leje eller salg. Leveringsomkostninger og hård priskonkurrence er en trussel mod mange webbaserede forretningsmodeller, men de rette butikslokaler kan imødegå udfordringerne.

”Mange forretninger starter i dag som webshop og åbner efterfølgende én eller flere fysiske butikker. Det er især synlige facadebutikker og lokaler i indkøbscentre, som er eftertragtede. Det giver synlighed i et stærkt befærdet område, og det hjælper også webshoppen,” forklarer Michael Almsten, der er erhvervsmægler hos ButiksKompagniet i Aarhus.

Han bliver bakket op af Ruben Andersen fra LøbeShop.dk, der selv har åbnet sin forretning i Aarhus for at hjælpe onlinesalget. Butikken fremstår som et moderne checkout-område, hvor prisskilte og information er elektronisk, og kunderne selv kan betale for varen med deres telefon.

”Det har været vigtigt for mig, at vi har samme priser og betingelser i både webshoppen og den fysiske butik. Det er fremtiden,” siger Ruben Andersen og tilføjer:

”Der er høje omkostninger forbundet med butikslokaler i byerne, og jeg bliver glad, hvis vores første butik kan gå i et rundt nul på bundlinjen. Men butikken tjener også som et redskab i vores markedsføring.”

De seneste år har en lang række af e-handlens mest succesfulde virksomheder valgt at etablere fysiske butikker eller showrooms.



Tags: Butik, webshops
Category: webshops

Loading Conversation